برای آزاد سازی بازار بیمه ، منتظر زیر ساخت ها نماندیم

برای آزاد سازی بازار بیمه ، منتظر زیر ساخت ها نماندیم

صفحه اصلی   تماس با ما   پیوندها   RSS  
 

چهار‌شنبه ۲۶/۷/۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹

 
نسخه چاپي ارسال به دوستان  ۱۳۹۱/۰۸/۲۸   (مصاحبه)  
 

برای آزاد سازی بازار بیمه ، منتظر زیر ساخت ها نماندیم

 
 

بیمه نیوز - دکتر جواد فرشباف ماهریان رییس‌کل سابق بیمه مرکزی ایران که در دوره مدیریتش مصمم به آزادسازی در صنعت بیمه بود و توانست حذف تعرفه‌ها را درسه مرحله به تصویب شورای عالی بیمه برساند، درخصوص حذف تعرفه‌ها در بازار بیمه کشور گفت: «بازار بیمه تشنه آزادسازی نرخ و شرایط بود، می‌دانم اجرای آن مستلزم زیرساخت‌هایی بود اما اگر تا مهیا شدن همه آنها صبر مي‌كرديم هیچ گاه آزادسازی اجرا نمی‌شد. تصمیم گرفتيم با حداقل امکانات آن را شروع کنیم تا بازار رفته‌رفته خود را پیدا کند و بالاخره رقابت سالم ملکه ذهن بیمه‌گران شود...»


گفت‌و‌گوی «دنیای اقتصاد» با رییس‌کل سابق بیمه مرکزی را در ادامه بخوانید:

- آقای دکتر، آیا این گفته که «ناتوانی بیمه مرکزی در مقابله با نرخ‌‌شکنی‌های بازار منجر به آزادسازی شد»، صحیح است؟

فرشباف - توجه داشته باشید که برخی از برداشت‌ها از اتفاقات پیش آمده با اصل واقعه متفاوت است. بله همانطور که خود شما گفتید ما در دوره نظام تعرفه با مشکل نرخ‌‌شکنی و حتی دامپینگ در بسیاری از شرکت‌ها روبه‌رو بودیم. نکته جالب این بود که یک سری نرخ‌هاي مصوب سالیان دور براي شرکت‌ها تعيين می‌شد و اگر شرکتی آن را رعایت نمی‌کرد جریمه می‌شد. در واقع نرخ‌ها باید به روز می‌شد وضعیت اقتصادی کشور با سالی که تعرفه‌ها تعیین شده بود تفاوت فاحشی داشت و رعایت آن تعرفه‌ها برای بیمه‌گران ممکن نبود و تقریبا همگی آقایان از تعرفه‌های موجود گله‌مند بودند. بیمه مرکزی توان مقابله با شرکت‌های متخلف را دارد. البته اشتباه نشود ما به دنبال ریاست و دستورنبودیم، بلکه سعی داشتیم با زبان فنی با شرکت‌ها صحبت کنیم. زبان فنی بیمه مرکزی با شرکت‌ها همان زبان قبولی اتکایی اجباری است، این واگذاری ابزار خوبی برای قبول یا رد نرخ‌های پیشنهادی بیمه‌گران است.

- شما هم اعتقاد دارید بیمه مرکزی نباید نرخ تعیین کند؟

فرشباف - بله بیمه مرکزی وظیفه حاکمیتی دارد و فاصله نظارت با دخالت به اندازه یک تارمو است و در بسیاری مواقع اشتباه گرفته می‌شود. بیمه مرکزی باید اجازه دهد اصول حاکمیت شرکتی دربیمه‌ها اجرا شود تا آنان بتوانند با مدیریت صحیح خود فعالیت کنند و بیمه مرکزی با نظارت مالی به وظیفه اصلی خود برسد.

- با این گفته شما موافقم اما آقای فرشباف، بحث نظارت مالی تنها در مصاحبه‌های شما عنوان می‌شد و کسی اجرای آن را ندید.

فرشباف - در آن زمان کارهای کارشناسی نظارت مالی انجام شد و پیش نویس آیین نامه توانگري مالي نيز به شورای عالی بیمه رفت که بعد از مدتی از آمدن آقاي مهندس کریمی به تصویب هم رسید، ضمن آنکه بحث تایید هیات مدیره و معاونین فنی هم برای همین دوره اجرا شد. اینک هم به جای پاک کردن کل مساله و تعلیق آزادسازی می‌توان با استفاده از آیین نامه فوق بحث نظارت مالی را اجرایی کرد.

- آقای دکتر بابت این گفته متاسفم، اما تقریبا تمامی فعالان بازار بیمه زمان آغاز آزادسازی را نامناسب می‌دانند و اعتقاد دارند این موضوع باعث کاهش سودآوری و به تبع آن تضعیف بنیه مالی شرکت‌ها شده است.

فرشباف - خیر. همیشه کاهش سود با تضعیف بنیه مالی همراه نیست، ضمن آنکه کاهش سود در ذات رقابت در بازار بدون تعرفه است. رقابت در بازار آزاد موجب رشد فروش و افزایش مشتریان بیشتر در مقابل سود کمتر می‌شود. ما هم به دنبال توسعه بازار و رشد کیک پرتفوی بودیم. در واقع توسعه بیمه‌های خرد و پوششی برای تمامی اقشار جامعه و استفاده از قانون اعداد بزرگ برای تقویت بنیه مالی هدف اصلی بود. اما برخی از مدیران ما به این موضوع اعتقاد ندارند. آنها به دنبال دو تا قرارداد بزرگ بیمه‌ای و کسب سود آنی هستند؛ تقصیر هم ندارند چون در مقابل توسعه بازار و گسترش چتر حمایتی بیمه وظیفه‌ای ندارند و باید به دنبال کسب سود برای شرکت و رضایت سهامداران باشند. اما بیمه مرکزی جایگاه دیگری دارد او به موازات حفظ حقوق بیمه‌گر باید حافظ حقوق بیمه‌گذاران هم باشد. وظايف و ماموريت‌هاي بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه كاملا متفاوت است و هیچ یک نمی‌تواند برای دیگری نسخه بنویسد. حتي ممكن است تصميمي كه نهاد ناظر اتخاذ مي‌كند لزوما به نفع بيمه‌گر نباشد و بالعكس. هر چند همواره بايد به‌گونه‌اي عمل كرد كه بازي برد – برد باشد.

- آقای دکتر، یکی دیگر از اقدامات شما درزمان نرخ‌‌شکنی و دامپینگ تصویب آیین‌نامه امور نمایندگی و تفویض اختیار انتخاب آنان به شرکت‌های بیمه بود که این تصمیم موجب شد تا تعداد نمایندگان طی مدت کوتاهی به چند هزار نفر برسد آیا این موضوع به نرخ‌‌شکنی‌های بازار دامن نمی‌زد؟

فرشباف - خیر، برای تمام این اقدامات تحقیق و پژوهش شده بود پشت سرهمه این تصمیمات تفکری وجود داشت. اول آنکه تعداد نمایندگان یک باره زیاد شود چه اشکالی دارد؟ آیا افزایش تعداد نمایندگان منجر به رشد تولید حق بیمه و اشتغالزایی نمی‌شود؟ چه کسی گفته رشد تعداد نماینده به نرخ‌‌شکنی می‌انجامد؟ افزايش تعداد نماينده براي شركت بيمه هزينه دارد. چرا خود شركت‌هاي بيمه حاضر به پرداخت اين هزينه مي‌شوند؟

- وقتی شرکت‌ها نتوانند نمایندگان را کنترل کنند این رشد منجر به هرج و مرج و در نهایت نرخ‌‌شکنی و برخی اتفاقات دیگر می‌شود.

فرشباف - هرج و مرج چرا؟ به عقیده من نماینده یک شرکت باید توسط خود آن شرکت انتخاب شود، آموزش داده شود و فعالیتش کنترل شود. این تصمیم به دنبال همان تفکر توسعه بازار گرفته شد. البته روشن است كه هر اصلاح ساختاري در دوران گذار، با مشكلاتي همراه خواهد بود اما صرف اينكه يك برنامه اصلاحي منجر به بروز مشكلاتي مي‌شود دليلي بربه تاخير انداختن آن نيست.

- می‌دانید که بیمه مرکزی این آیین‌نامه را لغو کرده و از این پس انتخاب نماینده به عهده بیمه مرکزی خواهد بود؟

فرشباف - بله شنیده‌ام. به نظر شما اگر رسیدگی به امور چند هزار نفر به عهده یک نهاد ناظر باشد، خوب است یا رسیدگی به آنان بین بیست شرکت بیمه تقسیم شود؟ وقتی نظارت مالی اجرایی می‌شد خود شرکت‌ها بر عملکرد نمایندگان خود بیشتر نظارت می‌کردند. ضمن آنکه همواره فعالیت نمایندگان تحت نظارت شرکت‌های مادر بوده به طوری که سهم صدور بیمه شخص ثالث محدود است و هر نماینده‌ای مجوز صدور بیمه‌نامه ندارد. در نهایت اینکه با مشاهده کوچک‌ترین اشتباهی بیمه مرکزی به جای روبه‌رو شدن با تعداد بی‌شمار نمایندگان با شرکت‌های بیمه برخورد می‌کند. استراتژي ما، نظارت بر شركت‌هاي بيمه بود و نظارت بر شبكه فروش را در چارچوب نظارت بر خود شركت‌ها پيگيري مي‌كرديم و در همين راستا براي نمايندگان بيمه، چون عملكرد و نوع برخورد آنها با مردم در توسعه فرهنگ موثر است استانداردها و ضوابطي تصويب كرده بوديم كه بايد رعايت مي‌كردند.

- آقای دکتر به عنوان آخرین سوال تاثیر آزادسازی بر بازار بیمه را چگونه می‌بینید؟

فرشباف - توجه داشته باشید که آزادسازی و رقابت‌‌پذیری بازار بیمه امری بود که در راستای اجرای برنامه تحول صنعت بیمه اجرایی شد، ضمن آنکه در سال 1404 ایران باید قدرت منطقه باشد. صنعت بیمه که نقش اساسی در توسعه تولید داخلی دارد با انحصار و دخالت نمی‌تواند حتی یک گام کوچک بردارد. هدایت بازار بیمه کشور باید براساس نظارت عالیه فنی و توانگری مالی باشد. سودآوري هر موسسه‌ بازرگاني در توسعه بازار، ارتقاي كيفيت ارائه خدمات و افزايش تعرفه‌ها است. آزادسازي تعرفه‌ها، در نهايت بيمه‌ها را مجبور به برنامه‌ريزي براي توسعه بازار و ارتقاي كيفيت ارائه خدمات به‌جاي خوابيدن بر سايه تعرفه‌ها مي‌كند، اما وقتي تعرفه‌گذاري هست و از سويي ورود شركت‌هاي جديد هم سد مي‌شود به‌طور طبيعي دليلي براي توسعه بازار و ارتقاي كيفيت باقي نمي‌ماند و اگر هم بماند در اولويت آخر برنامه‌ها قرار مي‌گيرد. براي اينكه از تبعات احتمالي آزادسازي در امان بمانيم، ناگزير بايد نظارت مالي را جدي بگيريم و آيين‌نامه 65 شوراي‌عالي بيمه درباره ضوابط نحوه تعيين حق‌بيمه‌ها را عملياتي كنيم.

 
 
نظرات كاربران:

نماینده بیمه : اقای دکتر فرشباف یادت گرامی باد از اینکه سال گذشته زیره باره حرف زور دولتی ها نرفتید و با افزایش نرخ دیه مخالفت کردید حتی با اینکه به اخراجتان انجامید نزد ما فعالان صنعت بیمه عزبز و قابل احترامید دکتر فرشباف کجایید که ببینید برادر خانم اقای مشاعی(محمد کریمی)رییس بیمه مرکزی شده

 
نظرات بینندگان
نام :
آدرس ایمیل :
نظر شما :
 

 

 
صفحه اصلی | تماس با ما | پیوند ها | آرشیو | Rss
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به بیمه نیوز می باشد واستفاده از مطالب با ذکر منبع بلاماتع است bimehnews @2006- 2013